) אב תשפ״ה 2( 805 | ביטאון הקיבוץ הדתי ְו ְִל ְִפ ְָע ִָמִים ִב ְָעָה ִסִב ּּוּבִים ְסְבִיב הַח ֹו ָֹמָה � ָצִָרִיְך ְל ְֹבֵב ִׁש ְֹׁו ָֹפ ָֹוֹת � ִֵלִת ְֹק ַֹעַ ב � ַּל � ּו ְּלְהִת ְּפ ָם ְל ְָֹלָם � ְ ׁשִׁהִיא ָׁש � ַבְת � ח ַָׁש ּוְּלְֶפֶת הִיאנֹוֶֹפֶֶלֶת .ְֹֹ אֹו חֹוֵֹז ִֵלְִמ אפרת רפל פראווי, סעד-עין צורים בית משותף צילום: שאטרסטוק • םימולע תצעומ תובקעב דחוימ ןויליג • • םימולע תצעומ תובקעב דחוימ ןויליג •
דבר המזכ״לית ְב ְֵטֵי � ַּיַד א ְֶפְַרַיִם ְו ְִׁש � ׁר � ּה אֲנִי ֹל ֵֹקֵח אֶת ֵעֵץ יֹו ֵֹסֵף א ֲֶׁש � הִנ ּי אֹוֹתָם ָעָָלָי אֶת ֵעֵץ יְהּוּדָה � ָׂרָאֵל ֲחֲבֵָרָי. ְוְנָתַת � י ְִׂש ָּיָדִי � ְוְהָיּו אֶחָד ׂיתִם ְל ְֵעֵץ אֶחָד � ַו ֲַע ֲִׂש (יח א ,י ) גיין דיםהי א,כ ת ד י,ב ןה ח ה הא כה בת ד ת ה דינה, א י ה ה בהן. ב ת כתיבת יים ד ייא ים הי ת א ה אנ דים יים נ ים באץ ב ם. א , ייתכנ יניים ד ב נים כא ה נ אים כ אחת אחד איתנ ת את בת ה אץהכ י.כיאנהד ת כ הא הבאים " ה יתם בי ם דה?", נ כ הי י ב היה ית, ינכ ה א ה יב: "התגיי נ נ ה תה ם בנייןהא ץ,התבננ ב חב ת, ים בידינ , בח נ ת!״ ה ייה נ , בדב ים ה ים, יבנ ב ח התכנ נ ניכח י נהב ת תנתנ תנה הח ה בחן את חי החיב גית א גם כית. היא ה יב ית. ת החיב א ד ת את הא נה כי ב ה ה ה הנכ ן ה א חיב תנ ת ה יבץ הדתי תנ ה א י ג, כי חיב ה יב ית, ה הה בהית א חיב ביןג יםד ים ב יחד.חיב כה יי ת ה א ה ב ים בים ב י י ה אח ים. הת, הת ד , חיב כה יי בתכנ גם א ת אין ה בכ א ! בחינת החיב בין התנ ת אינ ניין כני, ב ד ההד נת הת ה הא יי ח ת א נכ ן התחב ? האם א נאבד בים איתנ: האם א נ כ יב כתנ ה? א ני ם ניא ם את התנ בתנ ה הגד ה? האם אנ ים יכ ים הית ת ים בכ ה ה בי ההתנ הה יב ית? ת התנ ה ה יכה את ה כי ת ה יה הכין תכנית ד ה בחינתתח יה י תה נים, ת הנ יבתה א תאת בכ ה אינ חי ם, תי ה בדה תגב ים י אים ד בי יםא ה. ים, ה ה ת ב בתהח הנ ת הנה ה חד ה תנ ה ( תח יף את ה " ) היא הח ה ב תה בי ים א ה. הגי ין ה נח ניכם ביא, כ י נהגנ ת יד ב בת ת, את ההח ת הת ב . בנ ף א יהן תכ ית ההדנית הא א תבנת ח בת חיב , כ י הן יי ת הי ם ב ח. שרה עברון, מזכ״לית צילום: שאטרסטוק
דבר העורכת ִים � ְאְֶמְַצ הַחַי � ֶה ב � ְָרְחֹוֹב הַּז � אֲנִי ֵֹמֵד ב ַָמַיִם ְמְֵלֵאִים � ָבִיב ְֹמְדִים ָׁש � ּו ִּמ ִּס ִָמִיד � ְֹ ת � ִנְגֹוֹהֹוֹת ה ֶָע ֶֶרֶב הַיֹּו ֵֹרֵד כ � ב ְָפָנַי ָעָתִיד � ֵמֵאֲחֹוַֹרַיהְַל ְּת ָעָב ִמִּל ֶה � ַּל � ָּ ָמָתַי הּוּא יִתְכ � ֹא ב � ֶּל � ֶׁש ְָקָף ִמִןהֶָעֶָלֶה � ָ ֹד נ ְִׁש � ַאֲב כ ְִמְדּּוֵּמֵי ָרִָקִיַע � ֶ ד � ֶה ֶׁש � ַהָאֹו הַּז ִי ַע � ֵיתִי ְלְהַג � ֶהִתְאַּו � אֲנִי הֵיכָן ֶׁש יייכ, בב נתח ם החיים׳ כם ד ׳בא א ח ה. יכת דים ב נה ח י האח נ ת תיחתה ח בה,ה בה,י י ה י ה - דה הייתה י גן אחית יב ית. הגי יןהנכחי ת דב גיה ב ב א ןנ אית נים תנ תית - היח ים בין תנ ת ה יבץ הדתי בין התנ ה חב ה בה ה יב ית. א ה, היא בי י תה י ית , ת ח בי יםא הבחב ההי א יתכ ה: חב אח ד כי חיים ת ת בין ב ת חי ביניים כ ד. הייחד ה י הית ג נת,ת י ה נינ תיד אב , בא אח ינ ה ת ב ה, יאי . ים הב הד ד ים אנ נאח ים, ד כי ב ייה ה יב ית ם י ם ת ידי כאן, את ה ה ב ה יינ ת, אני דה ב ה הא ית יתים ד . ת ה כת יבה הד, נא הדי תדה יחדת אב כני תי בחד ים האח נים אח ית חבה ית , ת יד החד . כ ת יד ה כת ת נה בהד גה, נד ת נדיבת גיבי, תיהן ה גינ את ב ב ידה גד ה . ה ה ת ת א ת ח. ת דה תוכן העניינים מועצת עלומים שרה עברון > דברי פתיחה 03 מה מסתתר מאחורי הסמליל? 06 החלטות המועצה 07 שולחנות עבודה 08 ניצן אבירן > לפתוח דלת לבית משותף 14 עומר גבע > צורך השעה: לעלות קומה 17 ריאיון עם רז דיאור > לא עלינו המלאכה לגמור 19 מוקי צור > להמשיך לבנות בית במולדת 24 שני מרצ׳בסקי > היופי שבצבע 26 יונתן בשיא > גמישות ופרגמטיות וראייה למרחוק 28 אמנת ברית הנגב וההר כרמית פיינטוך > פשרה כפיקוח נפש 32 אליאב לזר > אי אמון באמנה 34 החלטת המזכירות המורחבת 35 מדורים ניצה טרבלסי > טור אישי 37 לירז לוי לדל > טור אישי 38 טיולים ליד הבית 40 חפצים מספרים 42 זר לא יבין זאת > קו המשווה 44 מעלה גלבוע > הדשא של השכן 46 לזכרם 50 קריאה נעימה, רינת עורכת: רינת דרור מערכת: ריבה פריד, הדס אחיטוב, יוחאי בשן, יערה לשם, קובי שטיין, אילת צביאל. עריכה גרפית: סטודיו דוב אברמסון עריכה לשונית: הדס אחיטוב תמונות: ארכיוני הקיבוצים, מן האינטרנט ובאדיבות הצלמים www.kdati.org.il : אתר הקיבוץ הדתי amudim@kdati.org.il : דוא״ל
2 )2( 805 | עמודים ּבית משותף ה ַָלַכְנ ּו אֹו ְלְָפָחֹוֹת, ָצַָעַדְנּו ְצְָעָדִים, ְַרְנ ּוּ, � ִב � ד ִים, � ּאֹו ְלְָפָחֹוֹת,אַָמְַרְנּו ִמִּל ִיָעָהא חִבּּוָּרָה � אְַךאַף ְמְָלָאכָה ֹלֹאהִג ִיָעָה א � ֲַעֲִלִית ֹלֹא הִג � ַּמ � ִיחָה ב � ְּוְאַף ִׂש ִסִי ּּו ָּמָה ְתֹבֶת אָבְדָה � הַכ ָנּו ח ַָס ְַרְנּוּ, � ֶּל � ֹבֶד ֶׁש � ַת הַכ � אֶת נ ְֻקֻד ְֹק ֶֹלֶת, � ְִׁש � אֶת ה ַּמ ְָע ָָרָה � ְֵעֵין ה ַּס � ֶֶק ב � � אֶת ה ַּׁש ַָס ְַעְנ ּוּ, � ֶנ � ָֹת ֶׁש � ּּוּבְכ ַמַּס ֶה ַָלַכְנ ּו � ּוּבְכ הֲִלִיכֹוֹת ֶׁש ַיִת. � הַָלַכְנּוֶּאֶל ַהַב אפרת רפל־פראווי, סעד-עין צורים 2025 מועצת עלומים, ינואר הבשלה העת לבית משותף עם התנועה הקיבוצית? הלכנו בחלק זה של הגיליון ננסה להביא בפניכם את רוח של הקיבוץ הדתי, שהתקיימה בינואר 30- המועצה ה בקיבוץ עלומים. 2025 המועצה דנה בשאלה המרכזית, האם ללכת למהלך היסטורי של שילוב כוחות עם התנועה הקיבוצית. בשולחנות העבודה עלו תקוות, חששות, ודעות מגוונות בשלל תחומים, שאותם השתדלנו להביא כאן כפי שהם - הן באופן מרוכז, והן דרך ציטוטים מפתקים שנאספו לאורך היום. כל האמירות שנשמעו במועצה נלקחו בחשבון בתהליך שכבר החל להתקיים בתוך התנועות וביניהן. בית משותף
3 אב תשפ״ה מועצת עלומים - דברי פתיחה דברי פתיחה למועצת הקיבוץ הדתי שרה עברון, מזכ״לית ב כים הבאים, ב כ ת הבא ת! ים. תנ ת ה יב ץ הדתי תכנ ת הי ם ב 30 ה ה ה־ יה בחב אץ ב חה ת תנ תית גד ה, ה, ב הם גד ה יםבבא תי ח הי נה, ה ,המועצה תיקרא מועצת עלומיםהתיי בה ד ב א יתה. ים ד יי בינ יבתם כב ד גב ת ידתם הביתה, ב י ייה יבת היי בים כ ם, ב י ייה הד ת נ את י נתנ את הא ב התיי בת אי ח.נ ה נ םב ח ההה כת נ כת, נ חחי בכה ה" כ ת הבי ח ן ביב ה, בא י בים. נ תתף בכאב ב חת הנ חים חת הנ ים; נ ח חי אה ים; חיב חת ה י אים; נבי את חתנ יבת הח ת כב כאן. נ א ב התחבת בבנ גד ה בתהח ת הח ים ם ב,הם יים כאן,כ כ ב כ כ ח ,ב ביאיבאכ , ינ א ה יבם הביתה – ה תא ב ג א ב ן ת כ ה א יב! ממועצה למועצה ת בידינ כ" התנ ה (ה ם כ" ית) תח את ת ה הב יהה האה ההדת.א נה א התכנ נ כ. 12 בת ית, כן ח ? ה אההנבת ה הנ תהכ , בה יב ים ינ את ה יב יםגד , א ח ת חייהם ה ית יים בי ים תה יכי התחד ת, כ בכ ה יב ים, ה יחה הד ג ית היא יא ת חיים ת, א ב כת, תים אתגת.ד חד ף,ד ח כי את י נ א ב יא בי דת ד כנ, ב ת ה יבץ הב דד ב ת התנ ה כ ה. נ כינת חה דהבבא ת גם הם: ד ת ה ח ה כ יח, היבין יםהכ ה: ד ת ני הב את י ח חת ה י הב ב תיבנה. חת כינתינתן- הים ת ת ד תגי ים ה ב ד. ד ת ין הנ י"ב הא ה הת ידת חההחד ה ם ב ית נה ב"ה ( ב י נד ). י ת ה ה החב תית הח ה הי ת ת ה ת ים ד הים, הת חבה ב בכ י הנ , בהם אנ האח ן. א אכ נת את ה ייה הנ חבת, א א יין את אנים ם כים יחדים, 'הבתים חיים' ב הי ה ח ית יי בי התנ ה, בת כם הבית נ תח א ה יף ים ה ב ב ד ת ח ה, אתהבתים חיי יםבדדים חד ים, ג יני ב". ה נ דנ חב ת חבים י ים, א נכ ה הכי כאןאתכ ם,אב אינייכ ה א הכי את ת חףבין ה ה,חביי ב הכ"ים נ הי ים י ח (ד כי) דיא , נח ם ב כי דני ת י כ ם ב כה, אנ י הגד ים, ה אי ת ה אה ד תהבאים. יי די כ י ב ה ג. דני היה ד כי היה יי די א ה ב יכם את חיי : חסד אי ה,כ כתבב יי ב ד ה חיי אדם ה כת ב בי . ההת תח ת ים את ם, כדי הם י דיהם יחי חיים הח ים בים נ אים באח י ת, ניתן יהיה הג ים בחיי הי ם י ם ם... ב כ ת החיים הםאתה י ת ח ים בד ה יב ית נ אים החיים ה ת ים. א ה א ינהית ,אי ץ י ת הג ת ת... י .)138 ה יד ה י תית א(חד, ' הליכה בשביל ישראל: נחם היא כ ם ת ְבִי , � ְִׁש � .נחם א תבבשבילי התיישבות, ביטחון וחינוך ה דים. כ הגדי את הא י ן נ ביים, ה בא ת יד התנ ה: הג ת הינת בהתיי בת ח ית, תי ן החבה יב ת ן,ה תה ידיי י ת ת הדתית ביבתה כדי ב בין דתיים חי ניים (ב בי י א ). ברית התנועות הקיבוציות – הבשלה העת לבית משותף? בהדי ןב ה ה אהחיב תנ הה יב ית. ה חב ? ה כי?
4 )2( 805 | עמודים בית משותף אין אה חד ה, נד נ איה ב ה ה ינית ב ה ,ברמה המעשית התנ ה. נת יה ית א ה א כי את ב ית התנ ת ה יב י ת בה היינ ת ים ב נ ת כי תנ תנ ה אה ה ד ת. בהתכתב י ת ה נים א, דכיחית " ב תיבנה, ם כי הב יתההיא,י ב בג"ץ אד ת גד - ניתן א נחת י " יבץח נה אכיןהתנ ה, כ"נ ב, !תדה נח יה א את ה כים הי ים ההם. הדי ן ב א ת החיב תנ ה ה יב ית יב ברמה הרעיונית, ד כנ כתנ ה ייח דית. ה ת ה ת, ה בנינ את יא הדין הים בח תי ב ניים יי די התנ ה: אד נית ה אנא. ב תיחת ת התנ ה ב נת ת י" תנ תנ : ייח דה הדתי ) דיב יא 1957( דתיים, א אינ ייחד חבנ אנחנ יים יבץ בהי תנ יב ץ דתי, א אינ דב י חד בהי תנ דתיים התבהר שאין הקיבוציות ה ן ככ יה די דתי... א ב שלנו זהה עם קיבוציות אחרת ואין דמותנו הדתית שווה ...הבנ ה נ יב ץ דתי (בת ה ם נגד , לכל המקובל .)85 ' ביתה ד נב ת ת ה ח ת, איןהא דכ חית ב א חיד . אני אה את ה ה ה את הי ם כדי ן בבית וברצוני לחלוק אני ה, ה ד נ,בית ד דב י יא , אתם דתי נחםב כי, י דתי ד ת ת ידים ת יד ת. האם בא ת נ ה כאן י י ה אית יב ית ייחדית דתית ייחדית? האם ה" ד ה ד " ח" הניבת את נת ה ד דהה ינתהכ ית? י י ה ייח דית האםבחיב נ תנ הה יב יתי ית ? אב בחןה ן,ה יב ית נ איננהכה נה? א ד יםא אגם ה ה ה יב ית בי ייה ב כ ת חיינ א ים? ייתכן ת בידי. ייתכן הבי י החי ני ה ה אינ ים נים ג י. האם כדב י ה הת הינ ת יד " יתףה ם" ייםכאןא ה הית נת אינן ה ב"ם, ם ? יכ ת התחב הקהילה האנא,אי דהא יה, יבץאת נת בנ א ב נתה ניםבא ת א ים כננת,ה נ ית החדשה ד אד י יםאה.אנאתא אתדכנ בא ן נה, א כאד נית אה בה י י ה חד ה א א ב נחי ייכת כ ה, כ כתב: ב בי ה ב ה הדתית... י חד ת נ ת: דה "בין שייכותה לתנועה הקיבוצית ולציונות הדתית גם ה חנ ת", התנ ה . הי תה ח יחד הולידה מחוייבות כלפי שתיהן בבניית גשרים בין ה יב ית... כ את התבי ה א ת י התה...ה ב ה יה ה ה יה שני אלה הדתית איננה אית התכח ת ידה ה' ב י' הי ת נ י ת ה ת . ב די תאַבּד את ה תה. א חיים דה, ב ה בית, התב ת י י ת ה ה ם היה די כי ם, אף אין ב תא בין ני ח ים א ה .)15 ייח ד (ה הי ה החד ה, ' בכ ם ית . אם לכתחילהאנא גדי את התנ כ ייכת ניה ת, ת , הדהדנ גי ה בני ח ח ן התנ ה ה חד , הגד ת ת ב תן היא בת־בית: התנ ה כחיה ת ב , 'ה ד ית, כדבי האי"ה תה, ינת, אניב הא ה האנ ית'. אםת ,'ת ה בדה',כ י" החיב , . י בניית הג , היא כיב ם אנא תיא את י ת ה ב ה הדתית, כתב " יה ת בנת את ה יב הדתי, ה יי דה". דג יחד ה ב ה, בנ ף דג ת בין אדם בין אדם חב א תהה תבתבבית ם. הא התייח ב כ התנ ת ה יב ית, בה אה את "ה ג ת הכ ת התנ ת ה יב י ת". אף אה בה ה נכ ן, ה א גיד א תה תח ים תיים כג ן הגב בגב : "היא תיי ת .)61 חינ ת בת"( ם, ' והיום, מה נאמר בעלומים בשנת תשפ"ה, חורף שנת ?2025 ח ת היה ם 2023 ה י ה בא ב ה ם י ד,ביםה בהבא ב הה ח ה.אחי ח ת ים הכי ים א ה ג דה: " ם א נ ב הית האנ ים מיזם הבית המשותף של הקיבוץ הדתי והתנועה הקיבוצית זכה בפרס הראשון ב'האקתון גשר' בחסות בית הנשיא
5 אב תשפ״ה מועצת עלומים - דברי פתיחה היינ ני ה ח ה", אני ה א בה את דב יה: הא נם ם אנ ב היתהאנ ים היינ ניה ב ה האם לא נשוב בקלות גדולה וכואבת לעולם בא ב ? המחלוקות והפירוד שבו היינו לפני המלחמה? האם בשמיני ה ח הה יבה עצרת אכן עצרנו ומעתה נפעל באופן שונה? יח דינה, חיים ת, נ בחדתא יתת י ית ינת, חב ההי א ית, א ץי א התיי בת. יב נ הד נת יי ח ןאח , הבי בא ן הכ אב בי ת א יא ת חד ה. י ב אנ נ אים ב ה ח את התנ ה ה יב ית התח נים את ד"תהא ת נ בד , ה נה; אנ ה הב נ.ב ת חב, היי א חץ תאים א בה אנ תכנ ים כאן, תכנ ת ת התנ ה ה יב ית, הים א ה הה בי ה,האםנ יב חנה נחת י ם את היד ה ת? ה, ההתיי ב ת ב י יה. בד ם הי תה ה ה גד . ב ן, ת יי בים הח , ה א א ה יבה ם ב אד תם. החב ה הי א ית ח ת ב הי ת דאיגה ית אית בת התכת ית ח ת,י ד הד ת התגיי ת. נחת נינ ה ה הכי בב ית ג ב ה אתה ב יתיי ד ההיההיב יתכ ה, ה בתח י ב ית הג ? אנא תיא את תי ן. האם ני ת נ התחייבתנ ב א יתד כנ ייכתכ ה, הה נ כ ח גם הי ם. .אנחנ תנ ה נה ם הרמה הפרקטיתא יף בכנת גם את אבים גב ים. ה ן תת נה כ דדי החיים הי תינ ה יב יתאינ ב בי . ינ הכי בכ , הי י יאת א תת ה חבי נגי , תכ ים ב ים. ה את ה אבים בתנאים נ נ א א ת ח ֶ, הביאה א תנ ב נים האח נ ת י ד ייה בחינ , ב דת ה ח, ב י ת חב תית, גם בהן היד ה די ת כ ה ה ה ב. חיב אבים כחת בכ ה נד אגנית בה נח י תאים נכן נ,יכ א כים. תיתן נה נ ד חבית בעיניי, בשלה השעה להפוך ברית גורל לברית ייעוד, ולהירתם יחד למשימות הדור. התנ ה ה יב ית הגדי . באי א נים דכים? ינ , א אין נ ת היב נה. אני א ינ ה אכה ג ה הדינים ה יחתהיםיהי י ים יתנ נ א י בדי ה. הכנת אני ה הדת כ האנים הנים ים, בני ח ינת, בי יבת הים הה, ני אח י ה ת ב דיהן א אינ ית, בה ה גי ית, ב היינ כאן הי ם. יםדינים ה! * התקיים בבית הנשיא 2025 בחודש מארס 'האקתון גשר' לצמצום הקיטוב בחברה הישראלית, בחסות ובהשתתפות נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ובשיתוף מרכז ספיר לתרבות ולחינוך יהודי וקרן מיימונידיס. מתוך עשרות רבות של יוזמות, תשע הגיעו לקו הגמר, פרויקט הבית ולבסוף הוכרז המיזם הזוכה: המשותף לתנועה הקיבוצית ולקיבוץ הדתי. מעבר לפרס המכובד, זכה המיזם בהמשך הדרך לליווי התהליך על ידי מנטורים מתנועת גשר ולמעורבות ותמיכה של נשיא המדינה.
6 )2( 805 | עמודים בית משותף מה מסתתר מאחורי הסמליל? ברקע המהלך של יצירת בית משותף לתנועת הקיבוץ הדתי ולתנועה הקיבוצית, ביקשנו לבדוק כיצד משתקפים הרעיונות והערכים של שתי התנועות דרך הסמלילים שלהם (לוגו). פנינו לגרפיקאים שעיצבו את הסמלילים וגילינו דברים מעניינים: חקלאות ואדמה ציונות וזהות יהודית התחדשות ופתיחות ה גן ד יד, הב הי ים יחה, הת ים ה ים ידה, באים כים י ה חיבת חבהכ י חים תחים. ה יב ת,ה ים גניההב הי , ב אים חיב אדה, בדה בכה ה נה בה. יםה תחים ני ה ה גן ד יד, ב אים יהד ת י ית, תחה, ינית ב ג ת יניתכ ־חב תית. הנהה בתםהיבת ב אתאת כית ה בדה, חיב בין ה ם, הת ה הא ץ. הת יםה ים ה ב אים ב תיד, תיחת ינית יןהד נית,ת חיב ת ההתיי ב ת. ב את הנביה ת ה חיד ת תת כת, נית א ה ת דתית ת תחת. השוואה בין לוגו התנועה הקיבוצית ללוגו הקיבוץ הדתי
7 אב תשפ״ה מועצת עלומים - החלטות החלטות המועצה של תנועת הקיבוץ הדתי תיקרא 30־ המועצה ה 'מועצת עלומים' יי בי יבתם הביתה ת ה ה גב ת ידתם ים ד, ב י ייה יבת הנגב ה בי, בת כם יי בינ היי בים כ ם. ה ה ח ת את ההתיי בת את כ ים בח ת הת בים היי בים ב ן בד ם אד תם. ה התנ התי תם יי ב י תה יבה ב יחתההתיי בת ג גהככ כחה. נ את י נתנ אתנ םב ח ההה כת ה ה ה נ כת, חתחי בכה ה" כ תהבי חן ביב ה, בא י בים. חתהנ חים חת ה ה תת ת בכאב ב ים חב תאת חת הנ ים, חת חי אה ה י אים. ה ה בי ה את ה חה את הת חבת ה ב ם יבת הח ת כבכאן, את תי א ה י ביד ן ה בת כ הח ים הח ת, ה י א יבי י א . ת י ה א המועצה קוראת לנשיאה מלאה של כל חלקי החברה יאת הית תה ת הישראלית בשירות בצה"ל, יןב י ת ב כ א חיה דינה. ת נ ת ה א ב ת הדדית תנ ת ה יב ץ הדתי ת י הי ת בין ח י ה ם, ב ת הח ת בה כ ה חבה, גם ב ידן ח ת. המועצה מאמצת את חזון התנועה ב כי ת 2025 בדיני תכנית ה בדה נת כי א ים ה חבת, בהתאם ח הדי נים הת יי ב ת בת כ: התנ ה תב א ב תה את כי הא נה ה חיבת ת ה תב ג תתכניתה בדה י דיה תח. חיב ים תיים בין ה יבץ הדתי י התנ ה ת אגנים תנ ת בחבה הי אית בכ , בינת , בדג התיי ב תי־ הי תי, ב ה הגבי כ ח הדתית ב יים את ה, ב א חיבת כיבי התה ה נים, ת ידה כג בין ח י החב ה הי א ית. המועצה מאשרת את שינוי המבנה הארגוני כפי שהוצג. ת נ ן התנ ה י דכן בהתאם נד . בהתאם ת כי תנ ת ה יבץ הדתי, א דגי ים אתג י את החיב את ה תף בחב ה הי א ית, התנ הה ינית החב ההי א ית בית חץ. ה ה תנועת הקיבוץ הדתי מבקשת לבחון חיבור משמעותי עם התנועה הקיבוצית, תוך שמירת הזהות של הקיבוץ הדתי. תכלית החיבור היא הקמת בית משותף, מגּוון רעיונית, לשתי התנועות. ה כי תה יה הים ת ת ה יב ץ הדתי י ה היגי תף ם התנ ה ה יב ית, כן ת היגי תנ תי, התיי ת בין בת התנ ת א יבי תהי חב היב ים; יביא בח בן, בין הית, את ת י ת ים;י י תי בדה; יגי הח ת דתהתנ ה את א י החיב (ה ה ההנה ה ה חבה) ה ה א ת י ת , את כ ה הי בין התנ ת, את ידת ה כית הא גניתהנג ת נ. ה ה את הנהגתה יב ים חב יהם חתח י בתה י ההתיי ת הבחינה ה ת.
בית משותף עם הפנים לחברה הישראלית שולחנות עבודה אספנו עבורכם את מגוון הקולות שנשמעו בשולחנות העבודה במועצת עלומים, בשאלת בחינת מהלך הבית המשותף עם התנועה הקיבוצית שינוי אזור הנוחות אינו צעד קל; תמיד בטוח יותר להישאר במקום המוכר. ובכל זאת, בעת הזאת נדמה כי למהלך הבית המשותף יש אמירה רחבה החורגת אל מעבר לעצמנו, אל החברה הישראלית, אשר נתונה באחד המשברים הגדולים בתולדותיה חי ב ית אחים ם התנ ה היב יתיית ד חי י ת ת בחב ה הי א ית י י ת חיב ים חי ה תה תניםיית איח ד ב ם הגד תה בה ידב בכ י ה יחד ם הי ת בה נ התנ ה ה יב ית ידה הדדית, הכ ת ה ד נ ת ה נה התתחת תת ה תנדתב תת י ני ת, דתי ת יב י ת, כג ן היח י ת א י י ת באי ית כח בה דתית 8 )2( 805 | עמודים
9 אב תשפ״ה מועצת עלומים - הדובע תונחלוש יבכחתב י תא ית (כ י כב נ ההים), הגד ת ה ייה ב ד י ג ד תיים: בתים חיים, ג יני ב , ה החד , י ת ייה,ה ת ן, דאגה אכ ייהח ת ף, כ י נ חי ג ים בג בה ה יניים ית בית י ת חית: נתב ה, גי דתי-חיני, ינים נ תים, בתת היה י ים ת ים הכנ ת ת 'אדם אד ה' יב ים הדתיים ה ת דת ח תים כן י ים, י ית כג ן א ת חד ת, יה די ת י א ית,כגן ב ת בת י א ית־יה דית ה ת יי בים חד ים כג ן יב ים בים דתיים חי ניים א יב ים ח דים י אי בא חי נ אי ביבה יי ת ב יב ץ הדתי הדנת ים י ים יח נת חידד ינת כיים ת ים ידם ים ב תאץי א חתיה ה ת כינת דם באית תת הגה היםנ יםד כ תנ ה: ח דים, ים, בים ידםא ניגי ב י ים בתנ ה ה יב ית ית ח ייה חינ כית ח אית ' כ ' גבים'א 'ח אתב תיתהד ה י ח את הח ת הנ כח ת הח דית ב יב ים החי נים בנ כח ת אנ יה יבץ תנה תחה הדתי בהכנה ב ה, ת י ת בי ים הנ אים, י ד יהד ת
10 )2( 805 | עמודים בית משותף ב י ת ידים י י י ב הי ה ידת יתים בתח י הב יא ת, ה חה הגי ה י י;בתחם החינ החב תי; בתח ם הגי ה חי החינ היבי ת ה יי ת ב י התנ ה ה יב ית כדי הנגי יבים יית נת נ ת בתנ ה הי תיים הב תתה יכי י:ח ן הי תי, בא ן אבחן י ינתנים, יתחכ י יח היתיים, יתח נהיגת, ד יתה ההיתי ה ה יים די ה הכ ת כ ח י ת י ת הכ תכחבתחםה הכ כ ה - י ב ידיים בתח י הבי ח, ה ב י ת, יי גב דת,תכנןה ת יננ י ת ית י הבתח יבי חן– תי ח"י תה יכים בתח י י י י י ה יחהד ג ית– ידה הני יןה ב בכ תנ ה בית בת ת ים עם הפנים לקיבוץ הדתי אין ספק כי לשיתופי פעולה של תנועתנו הקטנה עם התנועה הקיבוצית הגדולה, יש יתרונות פנימה, של הכפלת כוח, למידת עמיתים, פורומים משותפים והתמקצעות
11 אב תשפ״ה חששות החששות טבעיים ומובנים: אנו תנועה קטנה שמונה רק 259 קיבוצים ויישובים, בעוד התנועה הקיבוצית מונה 23 קיבוצים. האם ניבלע? האם קולנו יישמע? חשוב לתת מקום לחששות ולחשוב על דרכים שיתנו להם מענה החיב תנ ה ה יב ית " ב "אתנבב ים ייאבד את ייח דנ כג בחב ה הי א ית, את הי תנ י" החיב ג נים ה נים ב ם י א (התנח ית, יב תי) יהי י י כי( דכהנ נ נ בא יי תהתנ ה היבית באת דה י ית ב ה) איב ד תח ת ה חתי ת ה יב ץ הדתי האינ י י ת איבדההתה הי תית ה ת ה יב ים בה היה דית-דתית התנ הב ב ת יי ג ח הח ת איבדגב תא תד יים י גי ה כין איבדהיכ ת נ ה י את נ הייח די בתח ם הה כתי בתח ם דת דינה, ה י תבתה יחגב תיב ם הת ה ההכה ים איבדיכ תנ ה ים כג ן כינ ת, י יב ת, יי בים בי" , ידם יחי יה,ה ת ג יני ב חדיים ה ה גיביתתג א ינ התנ ה ה יב ית – נ י אאגם בהכח א נ יניהא י הב חב ה יב י ‑ דתי מועצת עלומים - הדובע תונחלוש
12 )2( 805 | עמודים בית משותף בני ח אתת ידם ה יב ץ הדתי כ י כ יי ג את ה ם הדתי גם בתנ ה הכ ית חנ ח בתכנ אתההת היה דית, את ת י ת ה ם הדתית, את ה חב הא ני את א ח החיים הדתי ח את כית ה בדה את דתהח ה יב ץ הדתי – הן ת יבית הן ב ה ת ה בחנת הם ה בי ן הייח די נ בתחםהחינ - י דת ני, נתב ה, תהנ ה בה"ד ה יבייכ יהנ אתבניה נת התנ ה, תאגידי הבית את הייח די ת נ בכתב ת ני י (' דים') ית נ ההגד ה ה ד כ גתאתד ית ת ה כה ה י היתח תנ תנ י נית דתית הדגשת הייחודיות הדגשת הייחודיות כמו בחתונה, בני הזוג מגיעים אל החופה כשניים נפרדים, בעלי רצונות, חלומות וקווי אופי שונים. החיבור לא מטשטש נפרדות זו, אלא מעצים בכל צד את היתרונות ומתגבר ביחד על החסרונות. כל מהלך של חיבור מחייב בירור פנימי של כל צד, להבנת ייחודו ויתרונותיו, שכן מדובר בחיבור ולא במיזוג, באחדות ולא באחידות
בהתיי ב ת ה י את הייח די ת הת ב תית נ– בתתתנ היי ין צריך לבנות מראש מנגנון של אי הסכמות לפתרון מחלוקות קולות מהמועצה
14 )2( 805 | עמודים בית משותף לפתוח דלת לבית משותף ראש אגף כלכלה בתנועהניצן אבירן מאוגדות כל התנועות הקיבוציות: קיבוצי 1999 מאז התק"ם – קרי, הקיבוץ המאוחד ואיחוד הקבוצות והקיבוצים יחד עם משקי הקיבוץ הארצי, במסגרת אחת של התנועה הקיבוצית (תק"צ). כיום כוללת קיבוצים, בהם שלושה 267 התנועה הקיבוצית קיבוצים דתיים (שעלבים, חפץ חיים ושומריה), מספר קיבוצים מעורבים, דתיים וחילוניים בהגדרה (כרם שלום וכרמים) ומספר קיבוצים עירוניים. תנועת קיבוצים 23 הקיבוץ הדתי לעומתה כוללת כיום ומושבים שיתופיים. א ח חיים ביןהתנ ת יים ה כב חיב ח ,הנ ן יית חיב ים ב חבי י ת בים. תי ד ה ה א ית י התנ ת ת נים בת ב נ דים נים ה. חב ה י ת ה תי בית הא בתח י ד. גם כ כ ה:ח את,ת ייה, י י, ת, נ דים כתף א אנ אים את י ה ב י ת יםה י יים הנד ים ידם ג ן ה כתף, ת ני . את ד, אתג י ה חב הכ י בכ ה ה הח אי ב ב חבי י תנ יםי ת ת ייה תתא ח תתיא ם ד ת. ית י הנ דתייםכא הם תים גב תההכ ה נ, התנ תי ם, כ ח נג ת תים הם כתחי ה. ביניהם א י ה כי את ית י ה ה ב חבהחיי יםהבדדים,ה י ית ב אכ ית יחדת ב י כים יחדים,אתג י י תה ייה,ניה כת הגי ה ד. ב נה האח נה הביא ית ף ה ה בין הנהג ת בת י יה בני ין ה ת יב ים/ תי התנ ת .' יי ביםחד ים חי הי ת נ ג ב ח ת'ח בתב הגדי תחם את ' ג ת את, כ תנ ה ח ה ה בדה' ה תף ה יחד אי התייח ת נ דת בכ אחת התנ ת: הת,חינ ,נ , י י ה,דת דינה ד. הרצון לחיבור גיית כת היח ים ה ינ גיה בין תנ תנ בין התנ ה ה יב ית ה תכ ת, הן ה ח, חב י ה יב ים, הן ן.ב ה אב ה נים ה הי ת התנ ת ההנהג ת האח נת בהן אני כה ת את התנ ה חב יה באגף ככה,אנינח ף כ ב ב. נדהד תהח בת חב, הא נ נד בהתאם חבי החיים האתג ים ה נים – בין ה ה ת ה ן ה ת ית יה הביןההכח כ ד. ה א יינים י הנגב ה תף תה בהבא ב הג ה ת יתיה ה י ים את הח יב ת ה בי, בין התנ ת. יתה כ, ה יאה אחדת ה ת בכ החב ה הי א ית ה י יה הנ כת הח ת בין ח י ה ם, תנ ת יכה, ד ת בים, ב א ידי בי י גם ביכ תן יחדב חבי י ת ביםית ההתיי בתה יב ית א בב. יחד ם את,נהי כ י תח י יבה תכן ב חב הא ני ים י ת אחדת,כ אינם א חינ ד ה תח ה י י בחב ה י תה ת, גית הי א ית. ב כ, ה ת ית י ה ה בין התנ ת ב חבי ה יה יי אתה י תהנכחית ית גנים, האח ן התנ ה החיבתח י י ת בה ה תח י ית, ביניהם בי ם ה א , ב ה י ת כי תהתנ ה. בת ב ב הי ח אינ ג י ים,א י הכ ח ייןגם אנם א היבה ב יהאנ אתה. בית משותף בהתאם ת התנ ה כיה, ה דגי ים את החיב את החב ה אתג י ה ה ה תף בחב ה הי א ית, הי א ית התנ הה ינית, בית חץ, אח ב ים בים ח ת,בי נ יב נ תהתנ ה התכנ ה א ), נד ב כתהד הב ת 2025 ים בח ד בת (ינ א ב תי ם התנ ה היב ית, תה י בחינת חיב בית משותף מגוון רעיונית לשתי התנועות. תכית ה ת התנ ת, א ית תת ה יןהאגיב ד י ת ם הית בחנת,ת תןכבד ייחדית יא יה יח" ה" כ ם. ה ת החיב בין התנ ת אינ תים.ה י ה נ תגםב ההא ית י ם התנ ת ה יב ית ב ת ה , אינה ה ת ת קירוב לבבות בעם ישראל, דבקות הנגב ה בי א א תה יכי במכנה המשותף הרחב וחיבור איתן למשימה משותפת הדוברת את שפת היחד.
15 אב תשפ״ה מועצת עלומים - לפתוח דלת לבית משותף בהתאם כ ה נ תהיגי תף םהתנ הה יב ית, התיי ת בין בת התנ ת, א בי תהי חב את א י י תי בדה, בבאה ת,יגי ה ה ת י ת כ ה הי התנ ת, ידת החיב ה כית הא גניתהנג ת נ. מפת הדרכים תה י בחינת ה ת החיב ים ה ת ת בין התנ ת, חייב הנהגת תי התנ ת, ה בי ד ה(אי הה) הד ה ה נה, ידה תת ת ידהנ דת בהתאם בניית ד י ת בחן ייתן נה אתג ים חד ח ת איד. ני חבי די ן תנ תיים: ת ה ה י ת כ הבתהתהי.צוות היגוי תנועתי ציבורי רחב ,תח יםה ה ים צוותי משנה ייעודיים בתחומי ליבה שונים את י ת התנ ת בי ם י ם. כ כ ה, ים תי ב דה בנ אים בי ים א יתית התייבת, היה, חינ , תבת, דת דינה, ה חבה י י, דתה ח. בכ ת יי ח ח ת חב י התנ ה, בי י ד ד ה ב הי ת,א הבי את נם הית ת יםבתה י . נד י ת תי ה נה בכ תחם הא ת את ת ה תי התנ ת ית תת הנבת א ת בכ ן הה ד נ י ת, האתג ים הח ת. כנג ת י י ה, כ תיגב י יץ תההיגיהתנ תי, ת ה י ת י יים בתח ם ב ה א דן. התא הא ה תים יהי ב ני דים: הנכחת ת י ה ב דה ת ההיג י התנ תי, ה ב ת התה י בתנ ת ה יב ץ - הדתי. ה ת ה בי בתנ ה ה יב ית. - ד את יים, ככ יהי , יב ד הנ אים בא ן ה ה יא ב י ת תת תיהתנ ת, ייי ביית תה ה תה ת תביןהתנ ת,ת י ה יא בתה י . ה נכ ן בין ני התה יכים נ אי יבהא י אח י יתב ב ת היג י תף תי התנ ת, את ני יב אי התה יכים ה איים בתנ ת י ה דתה נ ייםבכ תנ ה. שולחנות העבודה במועצה. צילם: סיריל יונג
16 )2( 805 | עמודים בית משותף הי ה, אנ ב ים ב ב בד תהת כים בכים בי ת, ב ים הי . תחבגי תהתב ת ת א ם נכח ה ה נכח י ת ה ת ה כבת ה , אנ נח ים חת נ ת, כן,גםאם כבתה י ה ה , אין נ ת היב נה. אנחנ יכ ים הכי נ ת ח ב גי יםי י יים בים,הח ת ת י הי ת נ ב חבה ני י י דה חתהג ינית נ.אנחנ כ דב בבי חב יחדי, א א חייבים ה כים התנאי ית י ה יחייב ה ת ח ת בכ דב בכ נ א. אני א ין ה תהחיב נ תנ הה יב יתהגד ה, ייה תית ית ב חבי י ת ן נ יה בא ן ה ם ית את כינ, את א נתינ נ ים י ידי אתה ת יחתנ. תיחתהד ת ח תנ ים ת ת ם התנ ה ה יב ית, היא ב יניי ה ד נ ת ה ת הת ה נ אתג י החב ה בי א . , חבר קיבוץ מירב, נשוי לאפרת, אב לשישה ניצן אבירן וסב לשבעה. שימש במהלך השנים במגוון תפקידי ניהול כלכליים וכיום מכהן כראש אגף כלכלה בתנועת הקיבוץ הדתי. לכוח גדול ולשיתופי פעולה יש תמיד ערך חיובי. לא להיבהל מהיטמעות ללא התבטלות עצמית! אין הבדל בין פרה, קרקע, תרנגולות, כשיש כיפה או כשאין כיפה קולות מהמועצה קולות מהמועצה
17 אב תשפ״ה :העשה ךרוצ צורך השעה: לעלות קומה ולהתחבר דברי עומר גבע במועצת הקיבוץ הדתי בעלומים מנחות המועצה, תהילה כהן־דיאור ואפרת שלומי. צילם: סיריל יונג ם כם, ,ד י י. ניה יינ ד ב יבץ. י תי אני בן יב ץ ין אנינ אב ם ב 2000 בחי האי ח תי יבץ נת גיה, בחיב ים בא י, יםחב ת א ־א ה גיים בינה אכתית. ה ב י גים,ב ית י הא נ א. ב בדתי,אני ח אב אד א נם נ חח בהנהגתה יבץ י ב ג ת אני בי תה י , ת הת ד ת גי אנ יי ים ב יבץ די א יחה, י ה ה חבה. ב נה האח נה, אח ג בנ אים ים, כ ת הם כב 'אנחנ ', י ה גד , ה ב נ ביחד ם הנ תה י ח יבה ב א ת, ה אנחנ ים חית יחד הי ת נתהתיד נ. דב בתהי ח ב יבץ ם אחי ים אנ ים בח ץ, בא ן ב י הדינ י ה תנה נ נ חיכ . אם א נ דכן את הח ן א נ חיב את הה כ ת ביב ית הת ץ אח ית. הידג ה נה – ה חי ה את הת י ה החבה אני דג בה, ה נ ית נינ . נ א הא ת היא הייתי דיף תח ב אני א בא ם התנ ה י, ם ב יניי, הית נ ת ה יב ית, א א כאדם האיחד תנ ה ה יב ית א יבץ הדתי, אינם ה יבה כ אני איןבה הה. דתי, דב בה ב ניא כ דינתי א , א חת! ה יבה אני ה ה י י כם ה ף ה , ת אייה ד כאן היא כדי ב .' 'ה ה ה נים האח נ ת, אני ח ב ה בה י כי כאני תכ איתי כ ה ח תהחי ניתהןה תה נת נ;ה ה הב ייתית ה כנת בית היא ה ח ה ה ני ית בתכנ. בג תי י,אני א אה ה ת .אניח ה ח ה החי נית, ה יבת הני ית יח ה אד, הכבחנ יהבא ב. - חשוב להבין שבעידן שלנו, הבחירה לא לעשות חיבורים י. הכ ח ת ה י ים – . אין י ת ב משמעותה להתרחק ה י יים, החב תיים, הת תיים, ה כנ גיים – כים הת ת. את כב א אתנ כ ה ן הח ה, כי ן ה ב , א א הבה ית ח ה, הת ת הת ת נ דיא יבית. הד היחידה ה כתי, יכ ה א ב אתהתה י ההב םהיא החי ידייםח ח ,כי ה יגי ! ה אתהי יגי כ נאי,אא דאחי ד, ד כב א הנה .אני ב אם אנ ה ד נ אה את הגדה ה נייה חיב ים – א יהיה נ י ם! ־א יבי בכי ן ה ני, ד תי ה ב ת, התנ ה ה יב ית ה יבץ כאני תכ הדתי, אני ח ב אם בינינ א נ יח א חיב , א אני א חב .א נםכיםי ה בה ג י יח יד איה דא י, הם א יחי ה כ ה, אב ג ידיב ניי ת הניי יי ם י ם אח י. ד כי החיב ביניהם יי א י י! אתה יבה דינתי א,ה אני ב ב ה באתי כאן הים - א כנ יג התנ ה ה יב ית, א א כאדם ה ה. כ נ יכים ב ת ה את י, ם ב יניי, ה
18 )2( 805 | עמודים בית משותף בה ת ת ה, תה ב.כי , נ ת. ־א ,אני א חד כת חהה חב ת ד כי גם אם ב ף התה י א נ יח, א נ יח ת אחד– דיין הה ן.ה הה ת ינ היא א ה יח, אא נ ת. י ג ב בן אני ה היתב :אנחנ א דב ים בב י י ת הי ה אחת ת איבד ההת. ה ! ה ין דאחד א ה יםאת,א א בנת ה א א נ ת ב חיים ביחד, י ב ידיים יה ה ה אה ם י א . ד ניא הבהית דבבה םה ההח ה, י הא ין בדב ים נים גד , יאה חבהבי א א דיין א חבה כ ה חיתתחת תגג ת ת, בת נהיגת הח ת ית ים הכ ת ח ת, כ תנה ת ת כב ד הדדי. חיב ים ה יי ים ה כ בן בח בד ה ה, א יא, ח אתם ה יף יהם חיבים נ ים. י ים א נם, י כים יתי ה י ים בין התנ ת בדים י ה. י ; אב ביניי ה א אני אין אנחנ יכים כת בד החבה ית התכנ תחת גג אחד, כ חה י בההבה ידים נים, כ ם ייכים חיבים ה ה. א כ אחד ה י בא נת גין יני, ת יה א ני, יחד ם ה הת א את ה כנה ה תף. נ,בתנ הה יב ית,י ה ן ה ד כם א ץ כם, י ג א ב ב א דב אני ניח גם ה .ב י היכ ת חיתיחד, אם אנ י בכ א ץ בינינ , א א חיב , ה איחי . * ,)2017 י י יין ה י, 'כח ים' (כנ ת ה דבי ים ב ת תא כ ה נחנים א תה ח יבה איחדה את י הי ים – חנן ת, אי א יא , יא בן־נן, א י אכ ן, את החב ה י א ה א ,אדיאדיב אבי גב –א י א , 'האם אי ם נכ התחב ?' אני הי א ית. ה הד י נ ת חב.אניח ב נכ אדבים ב התחב בהם, א חד חי יהד ת, ה יה ח תהיא אבן י ד ביהדת. החכ ה היא אי חיים ם ה ח ת, אי יחים ה ח תאתהא ת הכי דנ דת ב , יחה, אי אים ב ף ת ןנכן גיים ינגיה חכ ים ח ת' ם יים' ה הת יים ה י א י, הים אנחנ יחה ב ת ןנכןגם ד. היא ח ים ח ת גת, ' אינה ם יים'. אני גי בא ן אי י אני כח חת נ ת,אב א תים ד ,אי התחב . א בת ה האח נה בתי יי ב יי ב ג תי אנ ים נתי. אני בא א יכם ת ה יבץ הדתי, דתי ה ן, כם, ב א הכנת - אני אד ה י את כבד אני א יי א החיב ית ח .בינתיים, ה אני הה ב י הת ג ת. א חת.אנ ים אים ת ה. גםא נ בתנ הה יב יתאני גי הת ג ת. א ם א ביניים. ים, א א אינ נ ת א ם ני כ ב יים התכנ ה ה כי ת ה חבת נ, אח היה הגי אנחנ הגתי ב ניהם את ה ה , א ים ג הים־ים ה ת גבהה ית. ההח ה הייתה 'ה הה הה. י כת אחד', כ יאתי החד,א ה י י הי ב כי ת ה חבת 'תדה אתה ח אתנ ם. ה ג '. ח ב י תבינ איההה גי, תיתנ ה יד. באתי כאן כדי ה בי כם תיתנ הנהת, תח, ב אח כ תים, אח כ כ נ - את ב כת הד הת דם. ה ים א חץ. ח הבי, ניה הח ה. הי ד תכ כ אני ם בב י, אני ח ב ה א נה אם י ם אחד ה א י א א תי, 'אבא, ב ב ה יתב בי ה אי ה?'. חתאכ ם, 'ני יתי, בא ת ני יתי'. כן אני ה הים ת ה הה, א א תיתן תיתן א י ה יבץהדתי א ב כת הד תיתנ א י את ב כת הד . אני ב תבא איתנ. , בן קיבוץ עין שמר, ראש צוות צמיחה עומר גבע דמוגרפית בקיבוצו. עובד היום בחברת 'רדקום' בקבוצת 'רד בינת' כמנהל שיתופי פעולה אסטרטגיים ובתחום בינה מלאכותית. הרעיון הוא לא לנסות לבלוע צד אחד ולא להעלים אותו, אלא לבנות מודל של חיים ביחד, שילוב ידיים שיהווה השראה לעם ישראל. מדובר במהלך עם השפעה החוצה, שיש לו פוטנציאל הרבה יותר גדול, שיראה לחברה בישראל שאפשר להאמין בדברים שונים ועדיין למצוא מרחב הסכמה ולחיות תחת קורת גג משותפת
19 אב תשפ״ה ״הנממ לטביהל ןירוח ינב ונחנא אלו רומגל הכאלמה ונילע אל״ ״לא עלינו המלאכה לגמור ולא אנחנו בני חורין להיבטל ממנה״ המנהל העסקי של קיבוץ ניר עוזריאיון עם רז דיאור צילום: רז דיאור | 2025 , טקס שבועות בניר עוז רז דיאור, בן עין צורים וכיום תושב המושב השיתופי בני דרום, מצא את עצמו בשבעה באוקטובר בעין הסערה, כאשר הקיבוץ שאותו הוא מנהל עסקית, קיבוץ ניר עוז, נפגע באופן הקשה ביותר – מעל רבע מחבריו ותושביו נחטפו או נרצחו, רוב בתיו נשרפו ונהרסו, הניצולים פונו לאילת וממנה לכרמי גת, ועדיין תשעה מאנשיו, חיים וחללים, חטופים בעזה. לאור החלטת מועצת התנועה של הקיבוץ הדתי להעמיק את החיבורים עם התנועה הקיבוצית, שוחחנו עם רז על הקשרים המיוחדים שרקם עם אנשי ניר עוז וקיבוצים אחרים שאותם ניהל בעבר ומנהל כיום, על הקשיים וכוחות החוסן שהוא מוצא, ועל הסיכוי שהוא רואה למהלך ההיסטורי, של חיבור משותף עם אחינו לתנועה הקיבוצית. רז, כרקע לדברים, ספר לנו איך הגעת לעסוק בניהול עסקי של קיבוצים כ תנה לני ' יבי הד ם', ייתי נה 2005 "ב נת כ יי תיאתה דנ יהנ אתי נה את יבץ . יה ב ת ה י ב כ האץ, בדי היה ה נח נים, יבץ י, 'אנחנ ת נ את הם א . ה ה א אחיהח ה ת ה את ה דינים': ת ח ת, אתה , הת ים הג ים כ חב חב, בדה ה כבת. ד ה בדיה נית ." ה יב ץ להבי אתה יתחהכ כ י התב תי גם סייתי ה וב בי חי נים "הייתי בנח נים כת ב נים ג יף גי ב י הא ית י בתכנןא י ג ב חה ד ין ים. םבתיניה גם ם הייתי . ת י כ ה, יבץ אד ניין בחינה ניםהג תי ני . ני נים ח י, ניכת ת ב א ב נים התח תי ב ד ב בי גם ב יב ץ ני נים – יב ץ ה י ני'. ת תח, ניין, יי תנ ה נה נ את 'הנ ,'48 ני ,ני נים ה יבץ ח ה א ה הב־ א בח יני, ב"הה ת םי ה.ההבד ה תיהא ני נים י, כ ה בא נ ד היה בחית י, ידי ה בא ה נכב ה בא נ, האנכ בא ן אי בני ,כ כ כנ : 'בני בית.כי ה כ" הי אא ב ה אחי החבים ן'. ה בא הגי ן בת הכי היה הכי ." הכה ה נ א ב . א היה אף אחד יגן יהם. בני מה מהות תפקידך? י אב ח ב ' ב'. אני בא ה ם ה "בא יי אני י נה י ה הי ה, 'אתם כים ה הי תיים. אני ת יד א תדאג חה, אני א תד דאג הגד ת ה ח'. ב יניי גם ה ה תבתית, חינכית היתית היא ה ה כ ית נת יהא אניבא אב בי ת נכנה. אחד ה ה י חהח". כת, א א ב בי איך אתה חווה את תפקידך כמנהל עסקי של ניר עוז מאז השבעה באוקטובר? " א ת יד אתה יכ בח את י ת חיי . התג ג ה ידי ד אבת ההאת, יי הת דד ם הכת היתבני הה,בת יד דאחד אד חייב ד ני,נתן ה ה בהכח ת". אי י. אני כי ב "ב בי י, ה ב ה בא ב היה כ ה ני .אתםאת אתכ א ה אינםא נח מאד אד אד חתיהם, אחים, ה ים, י דים. יאת
20 )2( 805 | עמודים בית משותף ה. ה י ד ייןאי הייתי ב אתהת ההאתאם הייתי י הת דדהיםב בי ם ניה יב ים ח אתה כתה תבית ". "ד י ייתי אניהיינ ב ביםהיכ ןהאח ןבני . ה חבים אינם. ת נ ת חנ ת - חנת ת בין את ה, אי ה ה הי ה. אי א ת, ת. י מ ." אי א , ה א אני מתרשמת שבניר עוז יש איכות מיוחדת של אנשים, כנראה שיש בקיבוץ הזה חוסן פנימי, שיכול להחזיק שבוע אחרי שבוע את העצרות במוצאי שבת, את המאבק להחזרת החטופים יחד עם תהליכי שיקום ועזרה הדדית. י ים " דם כ אנחנ ב ת האה אבים ו הח ה חבתית בים. ז ה יב ץ כ כ ית , באת את הח ן אב . את די הדי ית זאת באת היה אד הא י . אד יחדת , היבץ בגינית זה ה נתן , ב ת הם את הת ה ח ים אין י ים ב יב ץ... הם יב ץ. הב יה היא כ אחיה בהבא ב היא ת הי . ד ה בני יבץ ג כת בים אבים חת י תחד ת ד 2023 בא ב 11 ד י ינת.ב־ ב יב ץ כב י ח ת א נ ת, הנג ה ה נייה הייתה יכה הי . היינ כב ם ת כני ת הית ים, ג ים 2023 הי ת בא י ה ה הםח,ח ם נים כד ה. הים, אח י האי כב אב חים הם ים הי ". מה היה הסטטוס של הקיבוץ לפני השבעה באוקטובר? ב החי בני 2021 " חתי הבה, כב ב נת אי אבי היה נ, . יבץ תחד ,אא היי ם ח ן יבץ ית י.כ בן אי הייתה הי ם ב ב אי ני היה היה ה בי את ההח ה הי דית ה את, אי א א חב ים חד ים". י ה תחאתה יבץ ן.היה ה ה בי הא יבץ אדד תן, אד "ני ב את תה יכי ה יני. אני נ א תי ם דנ יה י ית בין י הית ב בי יי םאתה יני ה י ב יתחה , ית ה כת ה ה יב ץ נ ן בין הית גם . ה יב ץ יח. א תי הם, נף גיד י דה ה ני ייה, ת אי חינ , ת אי 'ת אי חד אכ ,ת אי הגן יאיככי,כ תכ חי כבהאי ,אב ת ה י אתהכףב ה ח ב נכן כם- ח חבים, ה י בחינ , ה י בתבת כ'". אתה מאמין שהקיבוץ ישוב לשגשג? "כן. אני אד א יי. אביד יד ן, א נה תת ההחד , בח דהים, בי י כי, נכנ ת ידחד ני ח. דא הגיד ב, ה תי הת ןאיי,' , ד ח הא כב י ם ני אנחנ ג ים הכם '. כ היה. י בנ י ת בנים םהא , םה ידת, ם ד ים, הכ כדי יי נה ה נ ם את ה יב ץ. ני יא תכננתכ ה חד : ג ים, בני יב , כנת הי תכננתב ב כ י הבנ אתן חה, י ת תב" חד ה. התה י אדכבד ה י . תכננת הגי ב תח ץ,חי הם חבי ת בי ח ת 25 ם א יהם". היבץ ד חית חב'ה י "אחדהדב ים אד ג יםאתי ה אתבני יבץ,כא ה שבאים יי , ן, א י בני ח י ים ב את ה יבץ כדי ח את ה יב ץ. הם ב תידא יגם ג בני , באיםא י ניהה ים. י םבני יבץ כ יםבית , י, תתחים - י אי יי ת, אנ ים כיים בג ה נ הים ב בא, בהיי . הם אד , בח את, ב ח . הם חיבים יבץ, ת את הה ים הא ת ת, אין הם ב את,הם אד חב יםא י". צילום: רז דיאור | 2025 , טקס שבועות בניר עוז בשבילי, השבעה באוקטובר היה מקרוב את כל זעזוע אישי. אני מכיר שנחטפו מכפר עזה אלה שאינם או ומניר עוז. אותם ואת משפחותיהם, מאוד אחים, הורים, ילדים. מציאות מאוד מאוד קשה
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=