כתב עת - מי ומה בשרשרת האספקה - גיליון 19 - מרץ 2020
ד ב ר ה מ ק צ ו ע נ י ם להלן גורמים אפשריים, הפוגעים בהצלחת מהלכי מיזוג/ רכישה: • • פערי ידע של מובילי עסקת המיזוג/הרכישה. • • אין אחידות ביישום המהלך; כל עסקה מנוהלת בצורה אחרת. • • חוסר ודאות בתהליך מיזוג/רכישה. • • )" Due Diligence משך זמן קצר לבדיקת נאותות (" ולבדיקה מקיפה. • • מורכבות התהליך (פערי תרבות ותפישות עולם). מעורבות מחלקת האיכות בתהליך להלן תיאור השלבים העיקריים בתהליך מיזוג/רכישה: 1 1. .) Target selection בחירת חברת היעד ( 2 2. .) Target Assessment סקירת החברה והערכתה ( 3 3. .) Scenario Planning תכנון תהליך המיזוג/הרכישה ( 44. בדיקת נאותות, כולל ביקורים באתרי החברה .) Diligence Assessment including sites visits ( 5 5. Transition - Integration תכנון תהליך האינטגרציה ( .) planning 66. .) Deal closed סגירת העסקה ( 77. Execute Operational ( ** ביצוע האינטגרציההתפעולית .) Integration שילוב מערכות החברה הנרכשת עם מערכות החברה ** הרוכשת. בהיבט האיכות: שילוב מערכות האיכות של החברה הנרכשת עם מערכות האיכות של החברה הרוכשת. מ י ו מ ה ב ש ר ש ר ת ה א ס פ ק ה 10 לצד הפוטנציאל, הטמון בהצלחת מהלכי המיזוג/הרכישה, קיים איום ממשי לכישלונם. על-פי " Harvard Business Review נתוני " 90%-70% :) 2016 (מחודש יוני מן המיזוגים והרכישות נכשלים, והם אינם מצליחים לתרום ערכים פיננסיים או טכנולוגיים לחברה היוזמת את המהלך )8 ' (המשך מעמ Designed by yanalya / Freepik בדרך-כלל, מחלקת האיכות משולבת בתהליך המיזוג/ הרכישה החל מתכנונו (השלב השלישי) ועד לגמר ביצוע האינטגרציה התפעולית (השלב האחרון). המעורבות המאוחרת של נציגי המחלקה בתהליך אינה מאפשרת להם לתרום ערך בשלבים הראשונים; ובמרבית המקרים, הם מוצאים את עצמם עומדים מול סיכומים מוגמרים, שקשה מאוד לשנותם. מעורבות מוקדמת בתהליך המיזוג/הרכישה תאפשר לנציגי האיכות לתרום את הערכים הבאים: • • להציג לצוות העסקי מידע על יכולות האיכות של חברת היעד. • • לעצב תהליך מובנה של פרויקט אפקטיבי ויעיל. • • להגדיר את ערוצי התקשורת המיטביים בפרויקט. • • לשלב מתודולוגיות וכלים תומכים. • • ליישם לקחים מפרויקטים אחרים. הצגת מידע על יכולות האיכות של חברת היעד נציגי מחלקת האיכות יכולים להציג פרופיל איכות של חברת היעד. פרופיל זה יכלול מידע על בשלות מערכת האיכות של החברה, ובכלל זה: יכולות איכות, אישורי איכות, מערכות ניהול על-פי תקן, רקע מקצועי של נציגי האיכות, אירועי איכות (כגון התערבות של גורמים רגולטוריים, אזהרות בטיחות, וקריאות להחזרה), וכו'. בניית הפרופיל היא חיונית לקבלת החלטה מושכלת על רכישת חברת היעד, ולהערכת העלויות שיידרשו בהמשך לביצוע האינטגרציה. את המידע אפשר להשיג ממקורות מידע רשמיים, כגון: גופי התעדה, מינהל המזון והתרופות ,] FDA [ ) Food and Drug Administration האמריקאי ( וכן ממקורות מידע נוספים הזמינים באינטרנט. חיוני לשקול את שיתוף הפעולה של מומחי תוכן בנושאי איכות (כגון: ניהול ספקים, איכות בפיתוח/בייצור, תלונות לקוח, וכו') ולבחור את העיתוי המיטבי למעורבותם מדובר בפרויקטים סודיים, שחשיפתם מוגבלת לקבוצה ( מצומצמת). מומחים אלה יכולים לסייע בתהליך בחירת חברת היעד ובגיבוש ההמלצות - האם להתקדם בתהליך הרכישה/המיזוג, או האם לעצור אותו. עיצוב תהליך מובנה של פרויקט אפקטיבי ויעיל תהליך מיזוג/רכישה הוא פרויקט לכל דבר, שהצלחתו מותנית בתכנונו המפורט וביישומו המיטבי: החל משלב בחירת חברת היעד וכלה בביצוע האינטגרציה הנדרשת. התכנון יכלול את הנושאים הבאים: הגדרת מטרת הפרויקט, גבולותיו, מבנה ארגוני, תקשורת, אבני דרך, משימות, אילוצים, קשרים, משאבים, לוחות-זמנים, תקציב, כלי בקרה, ניהול סיכונים, וכו'. התכנון חייב להביא בחשבון את הנושאים הבאים: • • TUV " ," FDA התחייבויות לרשויות ההסמכה, כגון: " ", וכו'. BSI " ," Rheinland • • התחייבויות הכלולות בניהול מערכת האיכות, כגון: ), ביצוע פעולה Non-conformity טיפול באי-התאמה ( Corrective and Preventive מתקנת ופעולה מונעת (
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=