כתב עת - מי ומה בשרשרת האספקה - גיליון 19 - מרץ 2020

ד ב ר ה מ ק צ ו ע נ י ם ), יישום אפליקציות בטלפונים חכמים, וכו'. Services תהליכי הדיגיטליזציה בניהול שרשרת האספקה תורמים ערך משמעותי בכל היבטי השרשרת: החל בתכנון האספקה; המשך ברכש החומר ובהובלתו, בייצור המוצרים/בביצוע הפרויקטים ובאספקתם ללקוחות; וכלה בבקרת התהליכים בשרשרת. • • טכנולוגיה זו :) 3D Printing הדפסה תלת-ממדית ( מאפשרת לייצר מוצרים ישירות מן המחשב. כיום, הטכנולוגיה משמשת לייצור דגמים, חלפים, תבניות, ומוצרים שונים; ובעתיד, היא תאפשר לייצר מוצרים מורכבים, ואף איברים ביולוגיים המיועדים להשתלה. התפתחות בתחום ההדפסה התלת-ממדית עשויה לקצר את שרשרת האספקה, שכן היא תאפשר את ייצורם של מיגוון מוצרים בבית הלקוח, והיא תבטל את הצורך במשלוחם. יישום תכנית למצוינות תפעולית להלן עקרונות ליישום תכנית למצוינות תפעולית: • • נציגי הנהלת הארגון בשלה ליישם את התכנית. ההנהלה מבינים את מהות התכנית, מאמינים בתועלותיה, ומוכנים לדבוק בתהליך הנכון ליישומה. אם הנהלת הארגון מקדמת את המהלך מסיבות לא נכונות (כגון: "כולם עושים את זה", "המתחרים משקיעים בזה", "כולם דיברו על זה בכנס האחרון", וכו'), אזי רבים הסיכויים שיישום התכנית לא יביא את התוצאות הרצויות. • • הקמת צוות ניהולי ליישום התכנית באפקטיביות יש להקים צוות מובחר, שיוביל את יישום וביעילות. המצוינות התפעולית בארגון (הן בפרויקט השינוי והן בשיפור מתמיד בהמשך). הצוות יכלול בעלי תפקיד עם ידע, מומחיות, ומיומנויות בתחומים רלוונטיים (כגון: הנדסה, איכות, טכנולוגיה, תפעול, וכו'). אם בארגון אין הידע הדרוש ליישום השינוי - אפשר לשלב יועצים מ י ו מ ה ב ש ר ש ר ת ה א ס פ ק ה 18 האמרה: "מי שעומד במקום - הולך למעשה אחורה" היא נכונה ביותר. לכן חשוב ללמוד את התמורות בסביבה העסקית, להכיר תפישות ניהוליות ומתודולוגיות חדשות, להמשיך לקדם מהלכי שיפור והתייעלות, להשקיע בפיתוח המשאב- האנושי, ולמצות את היכולות שנבנו בארגון להשגת הישגים נוספים )16 ' (המשך מעמ Photo by Jeff McNeil via Wikimedia Commons מומחים מן החוץ. • • מצוינות יישום פתרון מערכתי ושינוי תרבות ארגוני. תפעולית היא לא רק יישום נקודתי של מתודולוגיות לשיפור הביצועים התפעוליים, אלא גם שינוי מערכתי כולל. המצוינות התפעולית מבוססת על שבעה תחומים עיקריים: 11. אסטרטגיה: מנהיגות המגבשת חזון וערכים, ומתמקדת ביישום אסטרטגיה ארוכת טווח. 22. מדדים: ניהול ביצועים באמצעות מדדי ביצוע ] כמותיים KPI's [ ) Key Performance Indicators ( ואיכותיים. 33. תכנית פעולה: בניית צוות אסטרטגי ועיצוב תכנית פעולה אסטרטגית, שיביאו לתוצאות מיטביות. 44. תהליכים: עיצוב תהליכים מבוקרים הנמדדים תדיר, ואינטגרציה כוללת לשיפור התוצאות העסקיות. 55. מתודולוגיה: הקפדה על יישום שיפור מתמיד Six ו- Lean Manufacturing באמצעות גישות, כגון . Sigma 66. ניהול פרויקטים: ניהול מיטבי של פרויקטים ובקרתם, כדי להשיג את מטרות הארגון. 77. כלים: מציאת פתרונות לבעיות בתהליכים, במוצרים ובשירותים, וליצירת שיפור מתמשך. כל התחומים קשורים זה בזה, ולכן יישומם המוצלח ואינטראקציה מיטבית ביניהם הם תנאי הכרחי למצוינות תפעולית בארגון. • • יש ליישם חשיבה יישום פתרון מדעי-התנהגותי. מדעית, המבוססת על עובדות, על ראיות ועל נתונים כמותיים. יש לבחון תהליכים וממשקים, כדי להסיר "גורמים מפריעים" שפוגעים ברצף העבודה. יש לשתף את כל העובדים בתכנית - ללמוד מהם על בעיות ב"רצפת התפעול" ולרתום אותם להצלחת התכנית (חיוני שכולם יאמצו את התרבות החדשה). יש לקדם שינויים מ"למעלה למטה", תוך קבלת משוב "מלמטה למעלה", וכן להתאים את אסטרטגיות היישום לעובדים (ניסיון לכפות גישה אחידה על כולם הוא מתכון ודאי לכישלון). • • יישום הדרגתי של התכנית, המאפשר לעובדים בדרך-כלל, הנהלות להפנים את השינויים ולקבלם. ארגונים מעוניינות להחזיר את השקעתן במהירות, והן חפצות לראות תוצאות מיידיות. אלא שהטמעה מהירה של שינויים מרחיקי לכת ודחיפה למהפכות של "הכול בבת אחת" מהוות קושי לעובדי הארגון, הטרודים במשימות שוטפות. שינויים מהירים יוצרים התנגדות למהלכי השינוי, ומהווים פוטנציאל לטעויות ולפגיעה באיכות ובבטיחות. חשוב לתת מרחב מספק לעובדים, ולאפשר להם ליישם את השינויים בקצב המיטבי. • • השקעה מתמשכת בשיפור המצוינות התפעולית. יישום המצוינות התפעולית אינו מסתכם בהצלחת פרויקט יחיד, או באירוע חד-פעמי, אלא הוא מחייב לימוד מתמשך ושיפור מתמיד. האמרה: "מי שעומד במקום - הולך למעשה אחורה" היא נכונה ביותר. לכן חשוב ללמוד את התמורות בסביבה העסקית, להכיר תפישות ניהוליות ומתודולוגיות חדשות, להמשיך לקדם מהלכי שיפור והתייעלות, להשקיע בפיתוח המשאב-האנושי, ולמצות את היכולות שנבנו בארגון להשגת הישגים נוספים.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=