כתב עת - מי ומה בשרשרת האספקה - גיליון 19 - מרץ 2020

ס י פ ו ר י ם מ ה ש ט ח הסחר הבין-לאומי מתמודד עם שינויים במיגוון תחומים: מהפכת המסחר האלקטרוני ), מהפכה דיגיטלית בניהול הסחר העולמי ובהובלת מטענים, מונחי E-Commerce ( ]*, רפורמות INCOTERMS [ ) International Commercial Terms המכר הבין-לאומיים ( רגולטוריות, רכישות ומיזוגים של חברות בין-לאומיות, מיקום מרכזי ייצור**, תחרות גוברת בכל תחומי הסחר (כולל תחום השילוח הבין-לאומי), חוסר ודאות עסקית, וגידול ברמת הפגיעות (מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, משבר נסיגת בריטניה מהסכם האיחוד האירופי, פיגועי טירור במכליות ובמאגרי דלק, התקפות סייבר, וחשש להאטה כלכלית גלובלית), וכו'. בעידן הנוכחי של אי-ודאות עסקית, היבואנים והיצואנים זקוקים יותר מתמיד לפתרונות איכותיים ותחרותיים בשרשרת הסחר הבין-לאומית ולשותפות עסקית יציבה לטווח-ארוך אלי יצחקוב וברק מור "החברות העסקיות בישראל, העוסקות בתחומי היבוא והיצוא, מתמודדות עם תחרות עולמית שמחריפה, והנהלותיהן נדרשות לשפר ללא הרף את שרשרת האספקה הבין-לאומית, כדי להגדיל את התרומה לתוצאות העסקיות". כך אומר דודי רוזברוך, מנכ"ל "מעין אוברסיז" בקבוצת מעין, והוא מוסיף: "עד לאחרונה, הגישה הרווחת בהנהלות הייתה למקד את המאמץ העיקרי בהפחתת עלויות לוגיסטיות בשרשרת. כיום, לאחר שענף שילוח המטענים הבין-לאומי ) עבר שינויים מערכתיים, והעלויות התייצבו International Freight Forwarding ( על רמה נמוכה ביותר, התובנה העסקית היא שעדיף להתמקד בהגדלת הערך מ י ו מ ה ב ש ר ש ר ת ה א ס פ ק ה 28 סחר בין-לאומי בעידן של אי-ודאות לחברה, ולהשיג את מרב התועלת ביחס לעלות הכוללת". המאמצים להפחתת עלויות השילוח הבין-לאומי הביאו לשינוי שיטת התמחור. בעבר הלא רחוק, מחירי השוק בשילוח "מטענים רגילים" (כגון: מכולה יבשה עם מטען מלא, משלוח חלקי בקווים פעילים, משלוחי קונסולידציה אוויריים, וכו') התבססו על מחירונים; ומחירי השילוח של מטענים חריגים (כגון מטען, הדורש ציוד מיוחד/תנאים מיוחדים; משלוח, הכולל חומרים מסוכנים, חריגים במידות/ משקל, וכו') נקבעו אד-הוק. אלא שהתחרות הגוברת דחפה את הנהלות החברות לבחון פרטנית את העלויות של כל סוגי המשלוחים, ולבצע ניתוח השוואתי לכל משלוח יחיד. גישה זו אמורה להביא להפחתת העלויות בשרשרת האספקה, אלא שיש לה מחיר. זאת, כי הצעות המחיר בשילוח בין-לאומי הן מורכבות יחסית, ולכן ניתוחן מחייב מומחיות מקצועית והקצאת משאבים רבים. לדברי רוזברוך: "הצעות המחיר כוללות פרמטרים שונים, כגון: הוצאות בחו"ל, על-פי תנאי המכר; הוצאות הובלה בין-לאומית; הוצאות המשלח בארץ (שירותי מסוף מטענים ימי/אווירי, תקשורת, ביטחון, וכו'), וגם הוצאות על שירותי ] פרסמה ICC [ ) International Chamber of Commerce * לשכת המסחר הבין-לאומית ( מהדורה חדשה למונחי הסחר הבין-לאומיים. המהדורה נכנסה לתוקף ביום .01.01.2020 **עד לפני כמה שנים, התפישה המקובלת הייתה להעביר את מרכזי הייצור Low-cost countries למדינות (בעיקר, במזרח אסיה), שבהן עלויות הייצור זולות ( ]. כיום, קיימת מגמה איטית לשלב מרכזי ייצור אזוריים, LCCS [ ) sourcing והסיבות הן: התייקרות התשומות במזרח אסיה והצורך לשפר את הגמישות התפעולית (כדי להגיב במהירות על שינויים בביקושים).

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=