דבר המקצוענים מחייבת בחינה מעמיקה של הרווחיות בכל אחד מן המוצרים. • The costs of עלות הגדלת מיגוון המוצרים ( הוספת מוצר חדש :)increasing the assortment למיגוון המוצרים עולה כסף (רכש המוצר, עלות תהליך ההזמנה, עלות האחסון, וכו'), ולכן נדרש לבחון את עלות הוספת המוצר. • Management of long-tail ניהול מוצרי "זנב ארוך" ( הגדלת מיגוון המוצרים ברשת קמעונאית :)products נועדה למשוך לקוחות. עם זאת, המיגוון הגדול כולל פריטים, שהיקף מכירתם הכספי הוא שולי. ניהול חכם של מוצרים אלה הוא הזדמנות להגדיל את שולי רווחיותם באמצעות קביעת מחיר מעט גבוה, מהווה תוספת זעומה ללקוח. • יש לבחון :)The strategic vision החזון האסטרטגי ( היבטים רבים עבור כל מוצר, המתווסף למיגוון: מה תהיה רמת השירות הרצויה? היכן המלאי ימוקם ברשת ההפצה? מה יהיו רמות המלאי המינימליות והמקסימליות? וכו'. בחינה זו דורשת השקעת משאבי תכנון, כדי להבטיח תאימות לחזון האסטרטגי. • The assortment dispersion "פיזור המיגוון" ( Assortment רמת המורכבות של פיזור המיגוון ( :)rate ] מחושבת על-פי מכפלת ADI[ )Dispersion Index מיגוון המוצרים (כמות המק"טים) בכמות האתרים (מרכזי הפצה, מחסנים אזוריים, חנויות, וכו'). במכירה רב-ערוצית, רמת המורכבות היא גבוהה במיוחד, והיא מחייבת לאמץ כלים מתקדמים לתכנון המלאי, Mange items by כגון: ניהול מוצרים לפי קטיגוריה ( ); הפעלת בינה מלאכותית, התומכת בכלי category ); ניהול Deploy AI-enabled planning tools התכנון ( Automate product אוטומטי של מחזור חיי-המוצר ( ); ושיתוף פעולה עם גורמים lifecycle management Collaboration with the other אחרים בשרשרת ( .)links in the chain תכנון שרשרת אספקה רב-ערוצית המפתח לתכנון שרשרת אספקה רב-ערוצית הוא נראות. במצב אידיאלי, כל המידע ("מקצה לקצה") זמין לכל אחד מבעלי העניין, ועם זאת, המצב במציאות הוא שונה. זרימה רצופה של סחורות מחייבת העברת מידע עדכני על ביקושים, על רמות מלאי, על הזמנות רכש, על מעקב ההזמנות, וכו'. נגישותו של מידע זה קובעת את אפקטיביות השרשרת ואת יעילותה. ככלל, אפשר להגדיר שלוש שיטות לאסטרטגיה רב-ערוצית. להלן השיטות: • :)Top-Down planning תכנון "מלמעלה למטה" ( שיטה זו מיושמת ברשתות קמעונאיות, שבהן רמת הנראות היא נמוכה. המידע נגזר מן הפעילות ברמה העליונה (מרכזי ההפצה והמחסנים האזוריים), והוא אינו משקף את הפעילות ברמה התחתונה (המכירות בחנויות והחזרות הלקוחות). המידע החסר הוא קרקע , קרי, תנודתיות גבוהה *פורייה לאפקט "שוט הפר" ) מתאר כיצד תנודות קטנות Bullwhip אפקט שוט הפר (* בביקושים של לקוחות הקצה יוצרות גלי שוט וגורמות לתנודות הולכות וגדלות בביקושים, במעלה שרשרת האספקה. מי ומה בשרשרת האספקה 64 )62 ' (המשך מעמ מיגוון ערוצי המכירה מספק כמות עצומה של נתונים, שרק ארגונים מעטים יודעים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם. לדוגמה, קמעונאים רבים יכולים לראות במדויק את ההכנסות בחנות מסוימת, בדקות האחרונות, ועם זאת, מעטים מהם יודעים לשלב מידע זה בתכנון שרשרת האספקה, ולתרום לאיזון מיטבי של המלאי בביקושים, ושינויים קיצוניים ברמות המלאי, הפוגעים באפקטיביות השרשרת וביעילותה. • Distribution Requirements תכנון דרישות הפצה ( בשיטה זו, המיקוד הוא בהשלמת :]DRP[ )Planning המלאי לאורך כל שרשרת האספקה, תוך התחשבות בזמני האספקה של כל אתר. ההחלטות מתקבלות על-פי הביקושים ההיסטוריים, ועל-פי צורכי השלמת המלאי בכל אתר. בתרחיש זה, זרימת המידע הפניםארגוני משחקת תפקיד מרכזי, כי היא יכולה להפחית את אפקט שוט הפר לעיל. התחזיות בשיטה זו מדויקות יותר, אך עדיין חסר מידע על התנהגות הלקוחות הסופיים. • בשיטה :)Omni-channel planning תכנון רב-ערוצי ( זו קיימת נראות מלאה בכל הרמות, כולל מידע עדכני ]. הנראות POS[ )Point of Sale על נקודות המכירה ( המלאה מאפשרת תכנון אינטגרטיבי בשרשרת ,)Integrated supply chain planning האספקה ( הקצאת מלאי מיטבית בכל אתר, ריענון על-פי הצורך, ומזעור הסיכון לעודף/לחוסר מלאי. עם זאת, שיטה זו מחייבת שימוש בכלי תכנון מתקדמים. איזו שיטה היא הטובה ביותר? רשתות קמעונאיות צריכות לבחון היטב, איזו שיטה היא נכונה עבורן ואינה, בהכרח, השיטה המתקדמת ביותר. בחירת השיטה צריכה להתחשב במיגוון קריטריונים, כגון: מטרת האופטימיזציה ), החיזוי והנראות ברשת Optimization objective( ), רמת החשיפה לאפקט Forecasting and visibility( ), אופי Exposure to the Bullwhip Effect שוט הפר ( ,)Complexity ), רמת המורכבות ( Planning התכנון ( ), וכו'. Data requirement דרישות הנתונים ( סיכום תכנון שרשרת אספקה ברשת קמעונאית הוא בעל חשיבות אסטרטגית לתוצאותיה התפעוליות והעסקיות. ניהול שרשרת רב-ערוצית מתמודד עם מורכבות גבוהה של פיזור המיגוון (מיגוון המוצרים וכמות האתרים). עם זאת, מיגוון ערוצי המכירה מספק כמות עצומה של נתונים, שרק ארגונים מעטים יודעים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם. לדוגמה, קמעונאים רבים יכולים לראות במדויק את ההכנסות בחנות מסוימת, בדקות האחרונות, ועם זאת, מעטים מהם יודעים לשלב מידע זה בתכנון שרשרת האספקה, ולתרום לאיזון מיטבי של המלאי. אנו ממליצים להנהלות של רשתות קמעונאיות רבערוציות לאמץ כלים מתקדמים. כלים אלה מאפשרים ), את Data cleaning את ארגון בסיסי הנתונים וטיובם ( Data ), את ניתוחם ( Data processing עיבוד הנתונים ( ,)Insights ), וכן את הפקת תובנות הידע ( analysis החיוניות לניהול שרשרת אספקה אפקטיבית ויעילה. השימוש בכלים המתקדמים מאפשר תהליך מובנה של שיפור מתמיד, ואף תורם לחיזוק היכולת התחרותית. www.slimstock.com/blog/ המאמר מבוסס על הבלוג: omnichannel-strategy Image by chandlervid85 on Freepik
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=