כתב עת - מי ומה בשרשרת האספקה - גיליון 22 - מרץ 2024

סיפורים מהשטח בעשור האחרון, רכבת ישראל נמצאת בתנופת פיתוח אדירה. הנהלת הרכבת מקדמת פרויקטים מורכבים ורחבי-היקף, כגון: הרחבת רשת המסילות; הקמת תחנות נוסעים חדשות; התאמת תחנות קיימות לצורכי העתיד; והקמת מתחמי תחזוקה ודיור. וכן פרויקטים במיגוון תחומים, כגון: טכנולוגיה, סייבר, תקשורת, בטיחות, הגנת הסביבה, וכו'. פרויקט הדגל הוא "חשמול הרכבת", שמטרתו היא להסב את מערך הרכבות ק"מ 1,000- הקיים מהנעת דיזל להנעה חשמלית. הפרויקט כולל: חשמול של כ מסילה ברחבי הארץ, הרכבת מערכות בקרה וניהול, בניית תחנות השנאה רכבתיות ₪ מיליארד 12- והפעלתן, רכש של רכבות חשמליות חדשות, וכו'. עלות הפרויקט היא כ הוא יאפשר הפחתה משמעותית בפליטת מזהמים ורעש. כמו כן הפרויקט יאפשר הפעלת רכבות חדישות שנבנו בתקני בטיחות, שירות ונגישות מתקדמים ביותר אדווה כלף ואלי יצחקוב "פרויקט חשמול הרכבת תורם תרומה משמעותית לקידום החדשנות הירוקה". כך אומר תומר כהן, מנהל אגף אחזקה ותפעול אזור דרום (הכולל את המתחמים התפעוליים: אשקלון, באר-שבע ודימונה). והוא מוסיף: "היתרונות של רכבות חשמליות כוללים: ניצול אנרגיה טוב יותר, לעומת ניצול האנרגיה בהנעת דיזל, וחיסכון בשינוע משקל מקור האנרגיה (מנוע הבעירה של הקטר ומכלי הדלק); פעילות שקטה, המאפשרת לרכבות לפעול בערים, בשעות הלילה, ומניעת פליטת מזהמים מן המנוע (שיפור במדדי זיהום הרעש וזיהום האוויר); תאוצה מהירה ובלימה משופרת, המקצרות את משך הנסיעה, בעיקר, במקטעים קצרים בין תחנות; זמינות גבוהה של רכבות בזכות אמינות המערכות החשמליות; תחזוקה מופחתת, המקצרת את משכי הטיפול וחוסכת כסף רב; ועוד. הרכבות החדשניות, שנבנו בסטנדרטים גבוהים ביותר, מחליפות את רכבות הדיזל המיושנות (ששמשו שנות שירות), והן גם תורמות לשדרוגי הבטיחות, השירות והנגישות 30 יותר מלמען רווחת הנוסעים". הצי הנייד ומתחמי התפעול הצי הנייד של רכבת ישראל כולל: קטרי דיזל, קטרים חשמליים, קרונות נוסעים, מערכי קרונועים חשמליים (בעלי הנעה עצמית), וקרונות משא. הנהלת הרכבת מערכי קרונועים חשמליים דו-קומתיים 60 פועלת לחידוש הצי, והיא הזמינה . זאת, נוסף על הזמנת *]DD EMUs[ )Double-Deck Electric Multiple Units( קרונות דו-קומתיים אדומים להנעה 300 קטרים חשמליים, וכן הסבת 62 חשמלית. מורכב משני קרונות מנוע וניהוג חד-קומתיים, ומכמות משתנה DD EMU מערך ). המכרז כלל: הסכם Siemens Mobility במכרז זכתה חברת "סימנס מוביליטי" (* אלף 33 קרונות וכ- 330 מערכי קרונועים חשמליים ( 60 מסגרת לרכישת מקומות ישיבה), הקמת מרכז תחזוקה (סדנה/מוסך) לקרונועים החשמליים, .₪ מיליארדי 3.8- שנה. היקף המכרז הוא כ 15 ושירותי תחזוקה במשך מי ומה בשרשרת האספקה 46 חדשנות ירוקה בחשמול הרכבת

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=